Monday, August 15, 2011

Special assignment for PERS


15 Ramadhan, x sabar rasanya balik kampung… Ammar Idlan, setiap pagi menghitung hari, lagi berapa hari kita nak balik kampung umi? Hahaha.. hari ni jawapan pada soalan Ammar Idlan ialah "lagi 10 hari kita balik Kampung Man". Tahun ni Kami sekeluarga akan menyambut Syawal di Kampung Apin Apin Keningau.. di mana letaknya Kampung Apin Apin? Haaa.. Apin Apin terletak di Kawasan Pedalaman Sabah.. betul betul di bahagian jantung Sabah.. adalah kot 120km dari KK. Kalau dulu jalan lama, ambik masa dalam 2 stengah jam daripada airport.. tapi skg sudah ada jalan baru, dalam sejam setengah sampai lah ke kampung ku tercinta.
Raya raya dan raya… Bestnya…. X sabar sudah mau raya nih.. Biasanya 1st raya, kami akan round beraya satu kampung.. Memandangkan Kampung saya orang Islam adalah minority, jadi x jadi masalah untuk keliling kampung dalam masa sehari yee… paling best bila dapat jumpa kawan2 lama dan saudara mara yang lama x jumpa.. setahun sekali lah jumpa. Time raya je lah jumpa pun… Juadah d pagi raya yang sy x sabar sabar lagi nak masak dan makan ialah "lontong, rendang ayam, dan soto" rasanya kalau di sekitar kampung saya hidangan "soto" mesti ad adi setiap rumah.. saya memang penggemar soto, dan rasanya Soto itu x mengemukkan… Eh, soto kat Kampung saya bukan yang ada nasi impit tu ye.. Soto is mihun sup, dan sup itu x berminyak tau… nantilah kalau berkesempatan, sy akan amik pix setiap food untuk tatapan kawan kawan disemenanjung… Budaya kita berbeza dan mungkin u all kurang jelas dengan cerita saya kan.. pape pun silakan bertanya kalau mau tau lebih lanjut.
Bestnya kalau raya taun ni sy dah kurus skit.. 55Kg tu consider kurus lah bagi saya yang sudah 2 tahun beraya dengan berat 60++kg. 2009 beraya dengan 69kg, hehehe pregnant 8 bulan. 2010 beraya dengan 61kg.. Alangkah indah raya taun ni bila ada orang cakap "wah, ina… ko nampak kurus lah skg. Apa rahsianya?" wah…. Sangat keramat itu kata2.. boleh jadi pembakar semangat untuk 10 taun eh bulan.. dan alangkah indahnya kalau sy dapat mengayakan baju2 lama dengan selesa…
Taun ni saya ada misi yang harus dilangsaikan… Mt. Trusmadi~ here we come. *baru dapat info tadi, jalan Tambunan untuk ke Trusmadi ditutup.. Ya Allah, permudahkan lah urusan perjalanan kami….

3 comments:

  1. wah..xsabar mau lihat gambar mknn dr sabah

    ReplyDelete
  2. wahh wwahhh.. tengok cara Ina bercerita jer dah tahu mesti sangat excited nak balik kampung beraya kann?


    jangan lupa tangkap gambar banyak² nanti Okeyy! =)

    ReplyDelete