Thursday, April 28, 2011

Masalah dan Silap saya

Terjagaku dari tidur yang lena…terasa macam satu batu besar menghempap dada.. Terasa betapa kerdilnya diri bila dibandingkan dengan geng2 diet yang lain.. Kenapa saya tersasar jauh dari trek yang betul. Itulah bahana "cepat rasa selesa, cepat putus asa, cepat mengalah". Persoalannya disini, siapa salah? Of kos la diri sendiri yang salah.. Amani kata Mind set kena tukar.. ya memang betul mind set paling pentinguntuk di tukar ke positif. Bila dah positif, plan kita akan berjalan lancar.. Masalahnya skg, mind set memang payah untuk ditukar. Stuju x? Laa ni sudah 2 minggu saya tak ke gym. Sebab apa? Sebabnya mind set saya cakap "oh, kau sudah naik Gunung Datuk, so boleh cover workout 2 minggu". Padahal mind set juga tau yang workout is workout, hiking is bonus..

Last week Isnin dan Selasa saya puasa, this week puasa gak tapi Isnin saja.. Sepatutnya saya bole ke gym lunch time… Tapi Lunch time, minda saya penuh dengan ilusi Ayam kampung!! Chet… Mentang mentang Cyerjaya dah ada Mat Ayam Kampung, sepanjang minggu lepas (hari tak puasa) melantak ayam kampung.. Walaupun tak amik nasi, tapi.. Ayam gorang 2 ketul hokay… Dah jadi macam tu, mulalah, cam takut dengan bayang bayang sendiri:

  • Takut nak bukak belog;
  • Takut nak timbang;
  • Menyampah tengok jeans size 30! (takut x muat)
  • Time makan, malas nak fikir CYC
  • Malam~ tanak fikir pasal diet
  • Takut nak isi food diary

Itulah dia… mind setku sudah Negatif… Tiada lagi kata2 semangat dari dalam diri.. Even kalau orked ungkit pasal CYC pun saya ignore.. tak mo komen… itulah masalah saya kawan kawan

Lagi satu, bila anak anak tak sihat, mulalah saya jadi tak keruan… mula lah macam semua tak kena, bla dah semua tak kena, mula lah carik makanan…

3 comments:

  1. Ina,

    Tahu tak, kalau kita fikir negatif, minda kita negatif.. segala yang negatif akan datang pada kita..

    Boleh tukar mind set tu.. yakin pada diri Ina.. U can do it!!

    ReplyDelete
  2. Betol cakap nadia tu ina..
    kena pikir positif k... ingat yang ina nak turunkan berat sebab nak sehat.
    =) jangan sedih2 k n jgan putus asa...

    ReplyDelete
  3. insyallah... saya akan capai balik angka 5 tuh..

    ReplyDelete